Leopold / Coda


 

NB: Fortsatt er én Leopold  cellobue på lager, men etter at skaperen av  Leopold-buene, Staffan Borseman, døde, blir det nok ikke laget flere Leopold-buer. Så for tiden er det tomt for Leopold fiolinbuer, dessverre. 


Nå er det Coda som har overtatt plassen etter Leopold. 

 
 

"Å finne en bue som er lett og responsiv, men samtidig tåler at jeg trøkker til, trodde jeg lenge ikke fantes. 'Leopold Senior' har uten tvil alle disse kvalitetene.
Ola Kvernberg"

"Leopold- buen er en usedvanlig god bue. Valget er enkelt når jeg skal anbefale studenter og elever ny bue da kvaliteten på Leopold- buen er på nivå med langt dyrere buer. Den har ingen svakheter, men er jevnt god uansett hvilken strøkart man spiller. Dessuten gir den klangen den fylde og varme man ønsker seg.
Alf Richard Kraggerud"


www.sommersymfoni.no/Arkiv/laerere/alfrichard.htm

  
Med en carbonfiberbue bidrar du faktisk til å spare regnskogen i Brasil, ettersom de mest anvendte treslagene til buemaking kommer derfra. Carbonfiberbuer er ufølsomme for fuktighets- og temperatursvingninger. De beholder sine opprinnelige egenskaper og spenn, i motsetning til lett påvirkelige trebuer. De blir aldri skjeve eller vridd. Leopold buer har optimal vekt og spenst, og de er nærmest ubrekkelige. Vekten er som på en lett fernambukbue, myk og spenstig på samme tid. Stabil kvalitet på alle eksemplarer.

CodaBow

Se nedenfor hva en av de fornøyde Diamond GX-eierne skrev i en tilbakemelding:

Hei! 
Jeg mottok fiolinbuen jeg kjøpte av dere for snart 14 dager siden, og  vil bare her gi ei tilbakemelding på at jeg er veldig fornøyd med kjøpet. Denne Diamond GX-buen er meget god til mitt bruk. Spillingen  går nå som en drøm og jeg merker faktisk at klangen på fiolinen er mer distinkt og klar."



CodaBows drøm

For 20 år siden ble CodaBow grunnlagt av luft- og romfarts-ingeniør Jeff van Fossen, og pioneren i Sachen Kompositt-Materialer, Stan Prosen.

Den gang som i dag var målet å lage en "High-Performance" bue med fremragende materialer, og ved hjelp av de mest avanserte konstruksjonsmetoder.

Drømmen var å forene buemakertradisjonen med de mest moderne materialer, for å grunnlegge en bue-familie som utmerket seg gjennom uovertruffen ytelse og kompromissløs estetikk.

Den første prototypen av Codabow oppsto i Labor, under taket på en nedlagt salve-fabrikk i Winona, Minnesota.

I håndblåste glasskolber og med sylindere utstyrt med måleenheter, ble ingrediensene satt sammen.

En av disse ingrediensene, grafittfiber-teknologien, var helt ny i buemakingen.

De resterende bestanddelene var like gamle som selve buemakeriet:
Lidenskap for kunsten, hengivenhet til vitenskap og kompromissløs troskap mot YTELSEN, kvaliteten. Musikere, lærere, mesterbuemakere og ledende vitenskapsmenn delte av sin erfaring, og bidro til utviklingen. Resultatet var den første CodaBow Performance buefamilien for fiolin, bratsj, cello og bass.
I dag viser CodaBow sine kvaliteter over hele verden: På scener i Europa, i opptaksstudier i Hollywood, i asiatiske konsertsaler og i rolige øvingsrom overalt. Buene fra CodaBow begeistrer musikere over hele verden.
Levert av